ایشان در عرفات و منا حاضر است. همچنین بسیارى از شاگردان خاصش مانند ابوبصیرها، سدیر صیرفى ها و زُهرىها که تربیت شده ایشان هستند در مراسم حضور دارند. حضرت (عج) مىتواند به شاگردان خود از راه ملکوت بفهماند که چه کسى انسان است و چه کسى حیوان.
ممکن است کسى در سرزمین عرفات و منا به وجود مبارک بقیة الله الاعظم (عج) دعا هم بکند و دعاى فرج را هم بخواند امّا قلب او قلب انسان نباشد. ممکن است کسى مشکلى داشته باشد و مشکلش ناخودآگاه به برکت حضرت حجت (عج) حل شود. اما چنین نیست که اگر عملى خارق عادت در حج یا در منا و عرفات پیدا شد، به طور مستقیم توسط وجود مبارک حضرت حجّت (عج) باشد. احتمال دارد خود حضرت (عج) باشند و احتمال دارد اولیایى که دست پرورده آن حضرت (عج) هستند باشند.
ممکن است سالمندى، زن یا مرد، و یا ناواردى راه خیمه و چادر را گم کند یا در بین راه بدون زاد و راحله بماند و ولیّى از اولیاى الهى که تربیت شده مکتب ولایت امام عصر (ارواحنا فداه) است او را راهنمایى کند. گرچه این شخص مع الواسطه خدمت حضرت حجّت (عج) رسیده اما بلا واسطه نبوده است.
چنین نیست که هر اثر غیبى در مراسم حج، به طور مستقیم مربوط به وجود مقدس حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) باشد.
خیلى توفیق مىخواهد و چنین تشرّفى براى اَوحَدى از موحّدان پیش مىآید که وجود مبارک حضرت (سلام الله علیه) شخصاً به بالین او بیاید. البته عنایت ایشان شامل اولیا، شاگردان، صالحان، صدیقان و شهدایى که تربیت کرده است، مىشود.
آنها مأموران ایشان هستند و به دستور ایشان مشکلات دیگران را حلّ مىکنند و خلاصه این که وجود مقدّس حضرت و دست پروردگان ایشان، باطن ما را مىبینند.
پینوشت:
1ـ وسایل الشیعه، ج13، ص272 .